The Freeks – Full On
Album Review & Interview

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Freeks Full On Album Cover

Die Freeks haben ein zweites Album veröffentlicht. Die Band um Ruben Romano (ex-Fu-Manchu, ex-Nebula), ursprünglich mehr ein Projekt, hat jetzt ein festes Line up und präsentiert sich auf Full On voll Energie. Ruben Romano im Interview über die Entstehung des Albums.

Full On

The Freeks

Ruben Romano hat schon zwei Runden im Rock-Karussell hinter sich, erst als Schlagzeuger von Fu Manchu, dann mit Nebula. Bei letzterer Band stieg er 2007 aus und ließ es etwas ruhiger angehen. 2009 veröffentlichte er dann das erste Freeks-Album, gespickt mit – zumindest in der Szene – namhaften Gastmusikern: Jack Endino, John McBain (Monster Magnet), Scott Reeder (Kyuss), Isaiah Mitchell (Earthless), Lorenzo Woodrose (Baby Woodrose) und Bernie Worell (Parliament, Funkadelic, Talking Heads). Für das Nachfolgealbum Full On ließ sich Romano vier Jahre Zeit und es wurde mehr ein Bandalbum als ein Projekt. Das Line-Up heute besteht aus Romano (Gitarre und Gesang), Jonathan Hall (Gitarre und Gesang, ex-Backbiter and –Angry-Samoans), Tom Davies (Bass, Gesang, ex-Nebula), Esteban Chavez (Keyboards) und Hari Hassin (Schlagzeug, ex-Roadsaw).

Die Unterschiede der Albumproduktionen erklärt Romano so: „Total gegensätzliche Ansätze. Für das erste Album wollte ich etwas völlig anderes probieren. Also traf ich mich mit John McBain in dem Studio von Scott Reeder und wir begannen aufzunehmen. Wir experimentierten dann noch mit einem tragbaren Aufnahmegerät und hatten ein paar Mitternachtssessions. Am Ende hatten wir einige Songs mit einigen Songideen dazwischen. Die haben wir als Dateien an die anderen geschickt, und die hatten alle Freiheiten, damit zu machen, was sie wollten.

Für die Aufnahmen von Full On kam dagegen eine richtige Live-Band in Reeders Studio. Wir bauten unsere Anlage auf, stellten die Aufnahmepegel ein, stimmten unsere Instrumente und los ging’s. Full On ist eigentlich ein Live-Album, denn alle Songs sind in einem Take eingespielt worden. Einmal haben wir einen Song noch einmal aufgenommen, um dann doch die erste Fassung zu nehmen. Wir sind sehr stolz, dass das so auf Anhieb geklappt hat. Wir gingen Full On an diese Sache ran und haben Full On bekommen.“

Eine Einschätzung, die man nur unterstreichen kann. Full On strotzt nur so vor Energie. Neben einem Intro und Outro gibt es acht Songs, überwiegend geradeaus gespielte Rocker wie Big Black Chunk und On A Whim. Aber auch die Stücke, die das Tempo etwas zurücknehmen und mehr auf Melodien setzen, sind kompakter und strukturierter als die Songs auf dem Debüt. Besonders The Secret Pathway hat Ohrwurmqualitäten ohne dabei zu glatt zu wirken. Vitamin D ist mit fast acht Minuten die längste Nummer und auch recht eingängig, aber gleichzeitig auch sehr spacig.

Ruben Romano ist heute ein Teilzeitmusiker, der jobbt und sich um seine Tochter kümmert: „Mein Vater war ein wichtiger Teil meines Lebens. Wäre er nicht gewesen, hätte ich nie mit dem Schlagzeugspielen angefangen. Also möchte ich sehen, wie ich meinem Kind helfen kann, ihren Weg zu finden.“

Ohne Plattenvertrag ging Romano das zweite Album im Do-It-Yourself-Verfahren – per Crowdfunding. Über eine Kickstarter-Kampagne sammelte er Geld für die Aufnahmen: „Das erforderte einige Arbeit und die Fähigkeit mit Stress umzugehen. Als wir die Summe wirklich zusammen hatten, ging die Arbeit richtig los. Ich musste jede einzelne Bestellung selbst einpacken und verschicken – aber es hat mich stolz gemacht.“

Das Album kam bereits im vergangenen Jahr raus. Macht das Internet es einfacher, so ein selbstfinanziertes Projekt zu promoten? „Ja, es ist einfacher, etwas herauszubringen und bemerkt zu werden. Allerdings kann jeder machen und dadurch ist auch weniger wert. Man muss es so machen, dass es für einen selbst sinnvoll ist.”

Ist das Line-Up, das die zweite Platte aufgenommen hat, ein längerfristiges Projekt und wird die Band auf Tour gehen? „Ja. Es hat zwar drei Jahre gedauert und glücklicherweise ist Hari zurück nach Los Angeles gezogen. Wir haben die Band bereits geplant, als er noch in Boston lebte. Mit Jonathan habe ich schon zu Fu-Manchu-Zeiten, als wir zusammen mit The Obessed und seiner Band Backbiter Shows gespielt haben, darüber geredet, eines Tages zusammen in einer Band zu spielen. Das war zwar immer, wenn wir betrunken und high waren, aber ich versuche, mein Wort zu halten. Wir wollen touren, aber diese ganze Branche hat sich geändert, keiner von uns ist Millionär und es gibt keinen Tour-Support von einer Plattenfirma. Aber ich bin guter Dinge, dass wir bald unterwegs sind. Ich spiele vermutlich auch als zweiter Gitarrist auf einer kurzen Tour mit Snail. Ich hoffe, das klappt.”

Ob eine Europa-Tour auch mit drin ist, wird sich zeigen. Schön wäre es, denn die Live-Atmosphäre des Albums lässt auf druckvolle Shows hoffen.

1. Before 1:15 min
2. Big Black Chunk 3:09 min
3. Weirdness 3:04 min
4. The Secret Pathway 4:19 min
5. Splitting Atoms 3:08 min
6. On a Whim 2:49 min
7. Fast and Black 4:13 min
8. Vitamin D 7:50 min
9. Bitchin‘ 2:54 min
10. After 1:09 min

Laufzeit: 34 min

Anspieltipps: On A Whim, The Secret Pathway, Big Black Chunk
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Freeks Full On Album Cover

The Freeks have released their second album. The band around Ruben Romano (ex-Fu-Manchu, ex-Nebula) – originally more of a project – has a steady line-up now and presents itself on Full On with lots of energy. Ruben Romano tells about the recording of the album.

Full On

The Freeks

Ruben Romano has been around the Rock’n’Roll-block twice, first as the drummer for Fu Manchu, then with Nebula. He left the later band in 2007 and kicked back for a while. In 2009 he released the first Freeks-album, a star-studded affair (at least for the scene) that featured Jack Endino, John McBain (Monster Magnet), Scott Reeder (Kyuss), Isaiah Mitchell (Earthless), Lorenzo Woodrose (Baby Woodrose) and Bernie Worell (Parliament, Funkadelic, Talking Heads). It took Romano four years for the follow-up – a much more band-orientated record. These days the line-up consists of Romano (Guitar and Lead Vocals), Jonathan Hall (Guitar and Lead Vocals, ex-Backbiter and –Angry-Samoans), Tom Davies (Bass and Vocals, ex-Nebula), Esteban Chavez (Synths, organs, electric pianos), Hari Hassin (Drums, ex-Roadsaw).

Romano explains the different approach: “Total opposite sides of the spectrum. With the first record I wanted to get very far away from my norm, wanted it to come from a way outer field, if you will. So John McBain and I met up with Scott Reeder at his studio and started recording. After a full day, Scott would turn everything off, so John and I would have these midnight recording sessions with a portable 8 track. We ended up with a record that had songs between songs that are not even songs at all. Then the idea was to send files out, give people total freedom to add to them. With not knowing what was going to return, it took its own path. So yes, a total experiment, a complete project.

Now with Full On, there was a full on live band in that same Scott Reeder recording studio as the first records. But the band was all there. We were all isolated in our own separate rooms but were able to look at each other thru glass. We got our sounds and our levels, tuned up and then we hit record and just started going for it! This record can completely be considered a live album as all the tracks used to make it, were first takes. We did record one song a second time but when we compared the two, we stuck with the first take. We are all a bit proud on these facts. 1st take fact, Esteban had only one rehearsal with us prior to recording. Hari ripped thru these tunes so flawless 1st time thru, with Tom’s bass lines and Jonathan’s slide work… you can really feel this record the 1st time thru and beyond. It was a real fun album to record! We approached it Full On and we got Full On!”

An estimate one can only agree to wholeheartedly. Full On brims with energy. Next to an Intro and an Outro there are eight songs, mostly straight-forward rockers like Big Black Chunk and On A Whim. The slower and more melodious songs are more structured than anything on the debut as well. Especially The Secret Pathway is a very catchy song. As is Vitamin D, with close to eight minutes the longest track on the album – and the most spaced-out one too.

Today Romano is a part-time-musician with a day-job who spends time with his daughter: “I like sticking around. My dad was a big part of my life. If it weren’t for him I would have never started playing drums. So I want to see how I can help my kid find her way.”

Without a record deal, Romano produced Full On with a Do-It-Yourself-approach – getting funding through a Kickstarter-campaign. Is that the new way for independent bands to get a records made? “It worked for us, however, it was not easy. It did require some work and the ability to handle some stress. We learned from it, are even still learning from it and appreciate everyone who took part in it to help. It did blow my mind that we reached the goal, and once we reached it then the work really started. I had to single handedly fill every package ordered, address it, fill out customs forms then ship everything out. I enjoyed the entire job, and I did it with pride. However, I felt bad for the post lady. Yes, it can definitely kickstart something.”

The album was released last year. Is it easier to promote an album on your own through the Internet? “It does make it easier to get yourself out there, noticed and recognized. It’s easier to make those contacts with the tool that is the Internet and to maintain those connections, it helps. 20 years ago I was in my 20’s enjoying what I was doing. I got lucky in being able to have those Fu Manchu/Nebula experiences at that time. I was bit more care free then, as now, I have to T.C.B. (take care of business) and the Internet does tell all. It opens up things to everybody, gives access to everybody so it devalued everybody. At the same time letting you put your own value on yourself, giving yourself your own shelf to stock. It a hard question as, to me, there is no wrong or right answer here. It’s all on how you make it work for yourself on whatever you are doing.”

How steady is the current line-up and do you have any touring-plans? “I am so glad to say YES to this question. The previous line up was just like the previous record, people coming from all over, far and distant. It got too expensive to maintain and everybody started their own new projects. I was left in the dust, but I’m glad as it gave me that time to hibernate, recollect myself. 3 years later I was ready and with a little luck I knew Hari was replanting himself in LA. I hit him up while he was still in Boston. First come first serve right! With Jonathan, back in the Fu days there was a time when we always played shows with The Obsessed and his band Backbiter. During those shows I would get drunk and high and always tell Jonathan that one day we will be in a band together, I always try to keep my words. Tom was in Nebula with me so that was easy and Esteban was in a band that used to share the rehearsal room with Nebula. I was always trying to convince Eddie that we needed to get Esteban involved with Nebula, I’m glad he blew me off on that because now The Freeks have Esteban! We want to tour way more but the industry is different these days, none of us are millionaires and we have no tour support like labels used to give. However, we move forward and, yes, I am positive that we will be hitting some asphalt soon. I also was asked to play second guitar on a small tour with Snail. I’m down with that if it works out.”

If an European tour will be on the cards only time will tell. Considering the live-feel of the album the shows should be a treat.

1. Before 1:15 min
2. Big Black Chunk 3:09 min
3. Weirdness 3:04 min
4. The Secret Pathway 4:19 min
5. Splitting Atoms 3:08 min
6. On a Whim 2:49 min
7. Fast and Black 4:13 min
8. Vitamin D 7:50 min
9. Bitchin‘ 2:54 min
10. After 1:09 min

Running time: 34 min

You should listen to: On A Whim, The Secret Pathway, Big Black Chunk
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